Gevangenis(Sen) - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Ellis Vester - WaarBenJij.nu Gevangenis(Sen) - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Ellis Vester - WaarBenJij.nu

Gevangenis(Sen)

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Ellis

01 Augustus 2015 | Nederland, Amstelveen

8.20 in de ochtend vliegen we met south african airways van windhoek naar kaapstad. 2 uur vliegen. Het eerste uur genieten we nog van het uitzicht op het zuiden van namibie. Dan even oogjes dicht en als de piloot de daling inzet en we kijken naar buiten ziet devwereld er weer heel anders uit. Groene vlaktes, verkavelde percelen en wijnbergjes. Het zuiden van zuid Afrika! Hier valt dus genoeg water. Vantevoren waren we gewaarschuwd dat het bezoeken van kaapstad in de winter wel erg koud kan zijn. We hebben geluk: vandaag een graad of 16. De rest vd dagen dik boven de 20 en alleen maar zon!!! In kaapstad zitten we in het centrum vd stad in een mooi klein hotel, dicht tegen de helling vd Tafelberg aan. Vanafvhet zonneterras kijken we vol op devil's peak, Tafelberg en lion's head. De drie karakteristieke toppen vh het gebergte aan Kaapstad. We besluiten om richting het centrum te lopen tot aan de haven. We lopen alleen maar bergaf. We lopen de compagnie tuinen in. De natuur lijkt hier alsof het maart in Nederland is, de bomen en planten beginnen langzamerhand weer te bloeien. De VOC had hier zijn moestuintjes om de schepen naar de oost te bevoorraden.we lunchen in het park en verkennen hierna het centrum. We eindigen de dag aan het WATERFRONT, het uitgaanscentrum aan de haven. Terrasjes, bandjes, restaurants en winkeltjes. Ellis en kids gaan nog even in het reuzenrad. Wessel kan van bovenaf nu precies zien waar het capetown football stadion is. Hij weet nu de weg voor morgen!! We eten bij baltazar, een heerlijk restaurant in de haven en laten ons door de taxi vh hotel ophalen.
Vanochtend weer vroeg op!! Avis zou de huurauto om 9 uur langs brengen, alleen was ik vergeten dat ik vorige maand al,online kaartjes (dank je wilmar voor de tip!) had gekocht voor het bezoek aan robbeneiland. Vertrek ook om 9 uur. De Avis kwam dus op mijn verzoek al om 7 uur langs. Hierbij even groot compliment voor onze reisagent Desiree van the travelclub!! 24 uur per dag bereikbaar en meteen antwoord en de oplossing op de vragen!!! En niet te vergeten alle mooie hotels en lodges die voor ons zijn uitgezocht. Voor meer info kijk de website vd travelclub in Blaricum!!! We laten ons door de taxi naar de haven brengen want om 8.30 gaat de boot al naar robbeneiland. De huurauto komt vanmiddag pas van pas. Het is goed dat de kaartjes al online zijn gekocht want het is druk bij de gate. Even over 9 negenen leggen we aan op robbeneiland en zijn daar een uur of drie. Het bezoek van het één na beroemdste gevangenis op deze bol is zoals verwacht indrukwekkend. Dit komt mede door het feit dat het gedeelte in en bij de gevangenis wordt verteld door een oud gevangene. Een strijder voor vrijheid zoals hij zich noemde. Van 83 tot 89 hier politiek gevangene. Hij vertelt met passie zijn verhaal. Zelfs de kinderen, ondanks dat alles in het Engels is, zijn zich er van bewust dat dit wel een heel speciale plek is. We eindigen bij de cel van Mandela, de vierde rechts, en gaan weer naar de boot. Om 2 uur moeten we al bij het capetown football stadion zijn voor een rondleiding. Dit stadion, een absolute eyecatcher van veraf, is gebouwd in 2007 speciaal voor de wk voetbal 2010. Het heeft drie ringen. 55.000 stoeltjes. Een normale wedstrijd trekt hier maar een paar duizend man dus uiteindelijk vraag je je af wat het nut is van dit soort stadions. Het stadion is van binnen net zo kil als de graftombe in Amsterdam Zuidoost. Grappig is dat het stadion een aantal gevangeniscellen in de catacomben heeft. Voor relschoppers. Niet luisteren tijdens de wedstrijd, politie zet je in de cel,in het stadion en na de wedstrijd kan je vertrekken. Dus 2 uur later staan we weer in de cel!!! Na een uur staan we weer buiten nadat we natuurlijk wel even op de plek hebben gestaan waar van bronkhorst in 2010 ons naar de finale schoot!! Wat dit betreft heeft dit stadion wél een (kortstondige) historie! De taxi vh hotel pikt ons op en brengt ons naar het hotel. Ik maak studie vd auto. Het wordt leuk; links rijden, automaat (hoe moet dat ook alweer), automaat die ook nog eens links zit, laaghangende zon, een bestelbusje, een TomTom die het adres vh restaurant waar we naar toe gaan niet bezit. Leuke ingrediënten voor een autoritje.. Maar één voordeel,het is een VW dus uiteindelijk ging het allemaal ok. Via www.kaapstadmagazine.nl kwam ik op een leuk adresje in BLOUBERG, badplaatsje tien kilometer boven kaapstad. De Blowfish restaurant. Aan de oceaan, met prachtig uitzicht op kaapstad en robbeneiland. En voor de kids een trampoline bij het restaurant. We lopen eerst het strand op en genieten van de branding, de ondergaande zon en het werkelijk prachtige uitzicht op de Tafelberg en kaapstad. Tafel bij het raam en verse vis... Wat wil,je nog meer.. Morge op pad naar kaap de goede hoop. De plek waar de vliegende hollander ten onder ging..

• 02 Augustus 2015 - 10:49

Anneke :

Wat en mooi verslag weer Robin .en boek kan je schrijven wat hebben jullie weer genoten twee dagen niet zo lang in het vliegtuig .lekker aan zee gezetten met het eten en naar het voetbalveld voor Wessel leuk hoor .en de kinderen in het reuzerat met Ellis wat leuk .en op Robbe eiland ook nog .en nog mooi weer ook .wat zijn de foto's weer mooi van de kinderen .en met Ellis even gefacetime gisteren avond ben blij dat jullie het zo fijn hebben dikke kus voor de kinderen en jullie van (0)ma Annie

• 02 Augustus 2015 - 20:11

Hans En Trudy:

Heel apart om het Robben eiland te bezoeken.Mandela heeft zich hier al die jaren staande gehouden.Jullie verslagen zijn om te genieten. Ook vandaag weer mooie foto's ontvangen.
    Groeten van opa en oma .

• 03 Augustus 2015 - 13:19

Karin & Frank:

Wat een prachtige reis verslag en belevenissen!. Moest drie weken overbruggen, maar het is genieten daar. Nog een Super mooie tijd!. Gr uit Uitgeest.